søndag 16. august 2009

Enda et innslag i “Ragnhild gjør ting hun ikke kan!”-spalten

Oi, Ragnhild, er du superheltinne i dag óg?
Ja, interaktive representant for flertallet av mine blogglesere, i dag og.
Men hvorfor? Har du reddet flere dyr?
Nei
Har du reddet menneskeheten?
Nei
Har du rydder rommet ditt?
Haha, nei!
Men… Hva har du gjort da?
Jeg har bakt sjokoladekake!
*klapper febrilsk med armene* Woooooooooooooow!

Og den ser veldig god ut tilogmed!!!

Altså: jeg har huset for meg selv, for mamma har kjørt Inger til Volda. Og nå kommer hun snart hjem igjen (om ca. 2 timer) og så fikk jeg så lyst til å lage en sjokoladekake til henne (og meg seff)

Så jeg satte i gang og håpet at jeg hadde alt, da det er søndag og jeg er for lat til å gå til den nærmeste søndagsåpne butikken for å kjøpe en eller to ting bare. Og her får du en halvillustrert oppskrift av meg:

Sjokoladekake

Du trenger:
2 egg
4 dl sukker
2 dl melk
150 g smeltet smør
6 dl hvetemel
4 ss bakekakao
1 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver

MyImage(1)

1. Først skal du altså mikse sukker og egg til eggedosis. Det blir ikke helt eggedosis, da det er for mye sukker eller for lite egg, men det spiller ingen rolle.

MyImage(2)

Så blander du inn resten, og rører med slikkepott (Det gjorde ikke jeg, funka for det!)
MyImage(4) MyImage(6)
2. Hell røren i en smurt form, og sett den i ovnen på nederste rille på 180 grader C i 40 minutter.MyImage(7)
3. slikketid! (husk å dele med en god venn)
 MyImage(8) MyImage(17) MyImage(25)
4. Og så skal vi lage glasur, da.
Da blander du først 4 ss smeltet smør og  2 ss bakekakao, og så putter du i 4 ss kaffe, 2 ts vaniljesukker og 200 g melis. Og her ble det interessant for min del, for vi hadde ikke melis! Jeg lette etter andre glasuroppskrifter på nettet, men fant ingen som ikke inneholdt melis eller sjokolade (noe jeg heller ikke har). Men jeg kom over en side der det sto at man kan male opp sukker i FoorProsessor, og gjøre det om til nestenmelis! Så det gjorde jeg!
MyImage(27) MyImage(28) MyImage(29)
5. Så heller du glasuren over kaka (og ikke gjør samme tabbe som meg: VENT til kaken er litt avkjølt før du heller på! (at jeg aldri kan lære!))
 MyImage(32)
Og pynt så kaka med valgfri pynt. Jeg valgte dyrestrø, så nå har jeg en fin kake dekket med kuer, delfiner, dinosaurer og bamser:
 MyImage(34)Namnam!  

8 kommentarer:

Cassiopeia sa...

sjokolade-kake! <3

Hege sa...

Ragnhild, du er en inspirasjon! :D

Christine sa...

RAGNHILD!!! Jeg og Johanne vil ha sjokoladekake, og vi syns det er dårlig gjort av deg å ikke komme til oss med kake! Så du har forsatt mulighet til å spare litt av kaken til meg og johanne! TAKK:D:D:D:D

Vi er glad i deg!

Ragnhild Regnbue sa...

Haha, takk, Hege! :P

Chris: Da sier vi at jeg spsrar litt til dere og kommer innom i morgen ettermiddag en gang, right?

Christine sa...

Ehm, det funker litt dårlig i morgen, for Johanne og jeg er ikke hjemme i morgen. Hva med fredag? det funker vel?

Silje sa...

Så flink du er! Kjempefin kake :D

Ragnhild Regnbue sa...

Chris: Da har jeg nok allerede spist opp kaken! Men jeg tenkte å invitere folk på tacokveld på fredag, så vi kan heller lage ny! :D

Håkon sa...

Haha:D likte illustrasjoner og greier ^^ snill du var som delte med ronja ;)

Lesere

Bloggurat Blogglisten